Duke Nukem: Single Player Map

In 1998 I constructed my third single player user map „Light & Shadow“ for the famous first person shooter Duke Nukem 3D. I named it this way because of the many dropping shadows in the level which was very hard to do with the so called „BUILD“-editor for the game.

56k-Modem and a Pentium CPU

It took my whole 6 weeks school vacation and a lot of testing. I uploaded it with my 56k-Modem to my long-gone website and never imagined that anybody would actually play it or in best case having fun playing it until the end. Until today when I suddenly found a review of my map on the internet

The „Light & Shadow“ review by dukerepository.com is dated to the year 2007 and published while the map was released by me to the public in late 1999. And to my huge surprise the author of the review rated my map with a rocking score of 90%! I know that today the game itself isn’t really visually stunning any more. In fact it looks like crappy compared to current computer games. But back in 1996 after the original Duke Nukem 3D game was released it was the coolest things you could see on your pentium 75. But none the less the puzzles and the pacing in the level is not perfect but still fun to play.

Level Design and Usability

The main idea of the level is to destroy a whole city by collecting key cards. These key cards are obtained by solving easy puzzles with switches and hidden passages. It is also interesting to see today how much change in the level after I learned to much about usability and making films. To me making websites and movies which which are enjoyable to the audience and the users is surprisingly similar to the task of building a level for a game.

Because I am so happy that actually someone played my level and obviously liked it I made a trailer for my level. But you can of course play also play it for yourself if you don’t fear the blast from the past:

  1. Get a copy of Duke Nukem 3D Atomic Edition 1.4
  2. Download and install DOSBox, a x86 emulator with DOS
  3. Optional: Or install the High Resolution Pack with Windows-Support
  4. Download the Light and Shadow-Map (lghtshdw.zip)
  5. copy the map into your Duke Nukem 3D Folder
  6. Start a „New Game“ and select „User Map“
  7. enjoy!

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21 Antworten auf „Duke Nukem: Single Player Map“

    1. Wow! Sehr cool. Ich habe es gerade gestestet und bis auf ein paar Kleinigkeiten ist das Level perfekt spielbar. =) Vielen Dank, JTR. You made my day

      Ich habe den Artikel mit ein paar Screenshots ergänzt und dafür die brandneue Inline-Gallery auf MarcTV benutzt.




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  1. Thank you very much! Did you read the readme.txt of the maps? I don’t know what I wanted to say back than:

    Special thanks goes to Attila for the many hours he talked to me while I was building this level. :)

    =)




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  2. Irgendwie absurd, dass sich dieser Blogeintrag mit den endgültigen Tod von 3D Realms überschneidet.. Schade, ich hätte so gerne mal wieder einen richtigen Shooter alter Schule spielen dürfen, aber daraus wird wohl nichts mehr…




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    1. Das war übrigens kein Zufall. Durch die News, dass 3D Realms weg vom Fenster ist, habe ich angefangen nach der Map von mir zu Googlen. Deswegen letztendlich der Artikel. =)




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    1. Ah jetzt, User generated Content. Naja die Branche macht es denen immer schwerer. So Mist wie Megatexturen von id-Software macht Mods fast unmöglich.




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    2. Das war damals in der Duke Nukem 3D Szene auch schwerer als heute. Ich hatte schon sehr früh Internet und habe meine Maps auch auf andere Seiten hochgeladen. So wurden sie überhaupt verbreitet.

      Heute passiert das ja über Steam und man hat ein automatisiertes Uploadsystem mit Userrating. So spartanisch wird es hoffentlich nie wieder sein. Weder auf dem PC noch auf den Konsolen.




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    3. Bei Quake mit den unbenannten Zip Files (pk3) pro Map war es noch banal, aber bei UT welches für Texturen, Sounds, Maps, Animationen, Botwegpunkte, Mapfile usw. je ein eigenen Ordner kannte und wo teils Mods und Maps dieselben custom Bibliotheken nutzen und man schauen musste ob man nun das gleiche oder neueste hat, da war es mühsam. Und ich habe bei Unreal und UT damals ca. 2000 Custom Maps herunter geladen von Fileplanet, alle installiert und aussortiert. Da gingen viele Stunden dafür drauf.




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